WEKO3
アイテム
フェイスワークを集団内の相互作用から捉える : 日本語学習者に対する PAC分析から見えてきたもの
https://kuis.repo.nii.ac.jp/records/262
https://kuis.repo.nii.ac.jp/records/26266d9c792-76d7-4777-b717-6d5f408eafe1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
asKUIS 著作権ポリシーを参照のこと
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フェイスワークを集団内の相互作用から捉える : 日本語学習者に対する PAC分析から見えてきたもの | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Facework from the perspectives of interactions between members : a case study of a Japanese language classroom by PAC analysis | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フェイスワーク | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相互作用 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シンボル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 解釈 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 集団構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | PAC分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外国人留学生 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
論文名よみ | ||||||
その他のタイトル | フェイス ワーク オ シュウダン ナイ ノ ソウゴ サヨウ カラ トラエル ニッポンゴ ガクシュウシャ ニ タイスル PAC ブンセキ カラ ミエテ キタ モノ | |||||
著者名(日) |
横溝, 環
× 横溝, 環 |
|||||
著者名よみ |
ヨコミゾ, タマキ
× ヨコミゾ, タマキ |
|||||
著者名(英) |
Yokomizo, Tamaki
× Yokomizo, Tamaki |
|||||
著者所属(日) | ||||||
神田外語大学非常勤 | ||||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate how facework is related to interactions between members. The participants were international students in a Japanese language classroom. To clarify the group structure of the class members, MDS (multi-dimensional scaling) was employed. Moreover, the PAC (Personal Attitude Construct) method was used in order to examine participants' interpretations of themselves, their classmates and the class to which they belonged. From this study the following three findings became evident: 1) The formation of the group structure is related to the symbols created by the interaction between members. 2) The formation of the group structure and the symbols are related to members' interpretations of themselves, their classmates and the class to which they belonged. 3) Interpretations of the symbols depend on each of the members, and are related to facework. More research should be conducted to explore how the symbols are created by the interaction between members, and are related to facework. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10068799 | |||||
書誌情報 |
異文化コミュニケーション研究 巻 19, p. 29-50, 発行日 2007-03 |